Fibromyalgie betekent letterlijk: pijn in bindweefsel en spieren. Patiënten met fibromyalgie hebben last van chronische pijn, stijfheid en vermoeidheid. Dit zijn de 7 meest gestelde vragen:

1. Ik heb het moeilijk om dingen gedaan te krijgen. Wat kan ik doen?

Omdat u goede en slechte dagen hebt met Fibromyalgie, begin je best elke ochtend met te evalueren hoe u zich voelt. Als u de nacht voordoen niet goed hebt geslapen, plan uw dag dan zo en zorg ervoor dat u minder doet. Als u zich goed uitgerust voelt en uw pijn draaglijk is, doe dan meer… maar denk eraan dat matigheid de sleutel is

2. Hoe kan ik sporten als ik moe ben?

Soms is bewegen wel het laatste waar je zin in hebt. Maar bewegen kan er juist voor zorgen dat u zich beter en energieker voelt. Regelmatige, rustige lichaamsbeweging kan helpen om pijn, stress en andere fibromyalgiesymptomen te verlichten. Begin langzaam en probeer activiteiten als wandelen, zwemmen en rekoefeningen (al is het maar voor een minuut).

3. Kan een massage mijn fibromyalgie pijn verlichten?

Massage is een beproefde manier om spieren te verlichten en stress te verminderen. Krachtigeg vormen van massage kunnen helpen bij het verlichten van diepe spierpijn. U kunt ook zelf proberen wat fibromyalgie-pijn te verlichten. Probeer pijnlijke plekken te masseren met een tennisbal of ander stevig voorwerp.

4. Wat kan ik doen tegen de spierpijn, stijfheid en gewrichtspijn?

Voeding is énorm belangrijk voor de algemene gezondheid en het immuunsysteem. De juiste vitaminen kunnen bijdragen tot gezonde spieren en gewrichten.

  • Magnesium: Magnesium heeft een zeer gunstig effect op de spieren en gewrichten.
  • Boswella: Boswella helpt in het behoud van een goede gewrichtsfunctie en ondersteunt de beweeglijkheid van de gewrichten.
  • Vitamine D: Als je te weinig vitamine D binnenkrijgt kunnen je spieren en gewrichten pijn gaan doen, ook als je deze niet (over)belast. Door de afname van botweefsel komt er meer druk op de gewrichten, waardoor de klachten ontstaan
  • Gaba: Volgens een recente studie zou een tekort aan Gaba kunnen leiden tot chronische pijn en vermoeidheid.
  • MSM: MSM zorgt ervoor dat stoffen makkelijker door ons lichaam worden opgegnomen en draagt bij tot verminderde spierpijn na inspanning.
  • Q10: Verschillende onderzoeken tonen aan dat Q10 een positief effect heeft op uitputtende vermoeidheid.

Dat is de reden waarom veel fibromyalgie patiënten dagelijks het voedingssupplement Fibromine nemen. Fibromine bevat stoffen als MSM, GABA, Boswella, co-enzym Q10, de vitamines B-6; B-12, C, vitamine Dmagnesium en calcium. 

Hierdoor heb je de meest essentiële stoffen in 1 capsule wat vaak interessanter is dan verschillende capsules voor elke stof apart.

Update: Via hun website loopt er – op moment van schrijven – een 2+1 gratis actie.

5. Kan acupunctuur helpen bij fibromyalgie pijn?

Deze Chinese geneeswijze kan de symptomen van fibromyalgie op korte termijn verlichten. Maar de onderzoeksresultaten zijn gemengd. Acupuncturisten geloven dat het inbrengen van dunne naalden in specifieke punten op het lichaam de energiestroom bevordert. Anderen denken dat het de natuurlijke pijnbestrijdende chemicaliën van het lichaam kan versterken.

6. Hoe kan ik een goede nachtrust krijgen?

Fibromyalgie verstoort vaak de slaap als gevolg van pijn, rusteloze benen of andere redenen. Probeer een slaapschema op te stellen door elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en wakker te worden. Ontwikkel een ontspannende routine voor het slapengaan, bijvoorbeeld lezen en een warm bad. En maak uw slaapkamer slaapvriendelijk door deze donker, koel en vrij van afleidingen zoals TV en computers te houden. Dit wordt slaaphygiëne genoemd.

De stof/vitamine Q10 draagt ook bij tot een verminderde vermoeidheid.

7. Ik ben overweldigd door mijn fibromyalgie symptomen. Wat kan ik doen?

Het is misschien niet gemakkelijk, maar je moet misschien een beetje egoïstisch worden. Als je onder druk wordt gezet door te veel eisen, is het tijd om “nee” te leren zeggen. Dat betekent dat je niet op elke uitnodiging hoeft in te gaan of met elk uitje mee moet gaan — misschien moet je je zelfs af en toe op het laatste moment terugtrekken. Je vrienden en familie zullen het begrijpen als je gewoon niet genoeg energie hebt voor alles en je je eigen behoeften op de eerste plaats moet zetten.