Bent u wel eens wakker geworden van een onrustige nacht met een stijf en pijnlijk gevoel? De meeste mensen die ‘s morgens met spierpijn wakker worden, geven hun matras de schuld. Maar misschien is het niet uw slaapomgeving die spierpijn veroorzaakt tijdens het slapen.

Er zijn veel mensen die ‘s nachts in bed en ‘s ochtends bij het wakker worden spier- en gewrichtspijn ervaren. Schouder-, nek- en rugpijn zijn de meest voorkomende klachten.

Studies hebben aangetoond dat er een duidelijk verband bestaat tussen slaaptekort en pijn, en in het bijzonder dat veel mensen die lijden aan chronische rugpijn en spierpijn geen gezond slaappatroon hebben (bijvoorbeeld mensen met Fibromyalgie).

Waarom slaaptekort pijn verergert

Onderzoek toont aan dat onvoldoende slaap en slaap van lage kwaliteit het risico op het ontwikkelen van wijdverspreide pijn verhogen.

Uit een drie jaar durend onderzoek van onderzoekers van de Keele University in het Verenigd Koninkrijk bleek dat niet-vernieuwende slaap de factor was die het sterkst verband hield met de ontwikkeling van pijn die geen verband hield met specifieke oorzaken.

Uit een afzonderlijke studie bij volwassen vrouwen die aan fibromyalgie leden, bleek dat er een sterk verband bestond tussen slaapproblemen en het risico om de aandoening te ontwikkelen.

Het is dus duidelijk dat er een duidelijk verband bestaat tussen de slaapkwaliteit en allerlei soorten pijn. Slapen in de verkeerde houding of op een slechte matras is niet noodzakelijk de schuldige.

Ik heb Fibromyalgie, waarom slaap ik slecht?

Als u last hebt van spierpijn wanneer u naar bed gaat, kan dit het moeilijker voor u maken om comfortabel te slapen en in slaap te vallen. Het kan ook de kwaliteit van uw slaap beïnvloeden, waardoor het risico op nachtelijk wakker worden en een verstoorde slaap toeneemt.

Het is gemakkelijk te begrijpen hoe veel mensen in een vicieuze cirkel terecht kunnen komen: Je kunt niet goed slapen door de pijn. De volgende dag word je dan uitgeput wakker en nog stijver en pijnlijker omdat je niet genoeg slaap hebt gehad. En zo gaat de cyclus door.

De genezingsprocessen van het lichaam zijn het actiefst tijdens de slaap, dus als u herstelt van een blessure aan een zacht weefsel, kan te weinig slaap betekenen dat u meer tijd nodig heeft om te herstellen.

De juiste vitamines dragen bij tot een gezonde nachtrust én een goede werking van de spieren

De juiste vitamines kunnen helpen om dit slecht patroon van slapeloze en/of pijnlijke nachten te doorbreken. Daarom dat veel mensen met fibromyalgie net voor het slapen een voedingssupplement nemen met extra vitamines die bijdragen tot een gezonde werking van de gewrichten/spieren en zorgen voor een betere nachtrust (bv FibroSleep)

  • Vitamine D: Sommige onderzoekers hebben een verband gelegd tussen vitamine D-tekort en slaapproblemen. Mensen met fibromyalgie hebben vaak een benedengemiddelde vitamine D spiegel. Vitamine D-supplementen op zich kunnen de wijdverspreide pijn van fibromyalgie verminderen.
  • Mangaan draagt bij tot de vorming van normale bindweefsel.
  • Citroenmelisse draagt bij tot een betere slaap.
  • Passiflora incarnata helpt om te relaxeren.
  • Vitamine B6
  • Melatonine

Met zo’n groot aanbod is het natuurlijk niet evident om het juiste supplement te kiezen. Je kan kiezen voor losse supplementen of één supplement waarbij de meest essentiële stoffen voor een goede nachtrust en gezonde werking van de gewrichten verwerkt zitten in één capsule (zoals bij FibroSleep).

FibroSleep bevat stoffen als Vitamine D, Mangaan, Citroenmelisse, Passiflora incarnata, Vitamine B6 en Melatonine. Hierdoor heb je de meest essentiële stoffen in 1 capsule wat vaak interessanter is dan verschillende capsules voor elke stof apart net voor het slapen gaan.