Bess Myerson schreef ooit eens dat “verliefd worden erg simpel is, maar houden van gewoonweg afschuwelijk is.” In het bijzonder wanneer als jij de persoon bent die wilde dat de relatie in stand zou blijven. Een gebroken hart helen, is overigens nooit eenvoudig. Er is al evenmin een snelle of speciale manier om te kunnen voorkomen dat je hart zoveel pijn gaat doen.

Stoppen met het van iemand houden is bovendien ook geen optie. Schrijver Henri Nouwen verwoorde het als volgt: ‘Op het moment dat degenen van wie je houdt je sterk afwijzen, je verlaten of sterven, dan wordt je hart gebroken. Maar dat zou je er niet van moeten weerhouden om erg veel van iemand te houden. De pijn die voortkomt uit het veel houden van iemand maakt je liefde namelijk alsmaar vruchtbaarder.’

Maar hoe kom je over de pijn van een gebroken hart heen? Hieronder hebben we een tiental tips voor je verzameld die afkomstig zijn van deskundigen op dit gebied en uit gesprekken met vrienden over de manieren waarop ze hun hart hebben laten helen om zo langzamerhand hun leven weer op te pakken.

1. Voel de pijn in plaats deze uit de weg te gaan

Ik weet maar al te goed dat de meest lastige taak, voor iemand met een gebroken hart, zal zijn om stil te staan ​​en de pijn ook echt te voelen. Maar dat is exact wat je dient te doen. Gewoon omdat er geen kortere weg bestaat die geen belemmeringen met zich mee zal brengen. Het is dan ook een eenvoudig feit dat je dient te rouwen om verder te kunnen gaan. Voor de duur van de 18 maanden die mijn ernstige depressie duurde, herhaalde mijn therapeut vrijwel bij ieder bezoek: “Ga door de pijn heen, in plaats van eromheen te willen lopen. ‘Omdat als ik enkele van de problemen, waar ik mee te maken had en die me van binnen uit elkaar leken te scheuren, ergens langs de zijlijn zou zetten, ik ze toch ergens weer tegen zou komen. Het zou dan lijken alsof ik de pijn alleen maar tijdelijk weg zou drukken. Door de intense pijn wel te voelen, kwam ik er uiteindelijk weer bovenop en werd ik zelfs een sterker persoon die klaar was om de problemen direct aan te pakken. Al snel verloor de pijn zijn greep op mij.

2. Laat los en geniet weer van je onafhankelijkheid

Probeer om de ontstane leegte zelf op te vullen, zonder je te haasten om een nieuwe relatie aan te gaan of zonder wanhopig te proberen om je geliefde terug te winnen, is in wezen waar het bij loslaten om draait. De Boeddha onderwees: het is de gehechtheid die tot lijden leidt. Dus de meest directe weg naar geluk en vrede is jezelf onthechten. In zijn boek Eastern Wisdom for Western Minds vertelt Victor M. Parachin een schitterend verhaal over een oude tuinman die raad vroeg aan een monnik. Parachin beschrijft dit als volgt:

“Grote monnik, mag ik je vragen: hoe kan ik de bevrijding bereiken?” De grote monnik antwoordde: “Wie heeft je vastgebonden?” Deze oude tuinman antwoordde: “Niemand heeft me vastgebonden.” De grote monnik zei: “Waarom zou je dan bevrijding willen zoeken? ‘

Een van de meest bevrijdende gedachten die ik voor mezelf herhaal op momenten dat ik onder wordt gedompeld in verdriet en ellende, is deze: ik heb niets of niemand nodig om me gelukkig te voelen. Als ik de intense pijn van verdriet ervaar, is het echter enorm lastig om te vertrouwen op het feit dat ik compleet kan zijn zonder die ene speciale persoon in mijn leven. Maar ik heb telkens weer geleerd dat ik het wel kan. Dat ik er echt toe in staat bent. Het is dus mijn taak om de leegte op te gaan vullen, en ik kan dat werkelijk zelf doen, met de nodige creativiteit, en met behulp van mijn hogere macht.

3. Maak een lijst van je sterke punten

Er bestaat een techniek die me helpt, op momenten dat ik me bezwaard en neerslachtig voel, om te proberen mijn sterkere punten op een rijtje te zetten. Ik zeg dan tegen mezelf: “Je bent nu al zoveel jaar nuchter. Mensen die zwak zijn, kunnen dat niet. En hier sta je, springlevend na die 18 maanden met intense gedachten aan zelfdoding. Bovendien heb je sinds die begrafenis in december van het vorige jaar ook geen sigaret meer aangeraakt.” Dat alles zeg ik tegen mezelf terwijl ik luister naar de soundtrack van Rocky en bij de laatste regel ben ik weer helemaal klaar om mijn volgende uitdaging aan te gaan: weg van dit verdriet en probeer ik om weer een productieve persoon voor deze wereld te zijn. Wanneer jij je sterke punten niet weet te benoemen, dan doe je er goed aan om een zelfrespectdocumentje aan te leggen. Hierin zet je alles waar je van weet dat je dat in jezelf respecteert.

4. Begin een beetje te fantaseren

Verdriet zou niet het natuurlijke proces zijn dat het zou moeten zijn zonder enige vorm van verlangen naar de persoon die je onlangs hebt verloren. Dr. Christine Whelan, die de “Pure Sex, Pure Column” op de website BustedHalo.com heeft geschreven, legt de logica uit van het toestaan ​​van een beetje fantasie. Zij schrijft:

Op het ogenblik dat je probeert om een seksuele fantasie uit je hoofd te bannen en je tegen jezelf zegt: “Ik ga niet over hem of haar fantaseren” of “Ik zal niet na gaan denken over hoe het zou zijn om intiem met hem of haar te zijn” dan zou je de situatie juist erger kunnen maken. In een beroemd psychologisch onderzoek, uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, werd een groep proefpersonen verteld om aan alles te denken, maar waar ze ook aan zouden denken, ze mochten niet aan een witte beer denken. Raad echter eens waar ze allemaal aan dachten? Juist ja, een witte beer.

5. Help iemand anders

Wanneer ik pijn of verdriet heb, dan is het enige tegengif dat gegarandeerd werkt om tijdens mijn lijden al mijn gevoelens weer een boost te geven, ze te ordenen om vervolgens te proberen ze op een positieve manier te gebruiken. Dat is dan ook de reden waarom het schrijven van Beyond Blue een grote bijdrage is geweest ​​aan mijn herstel, maar ook waarom het modereren van Group Beyond Blue me iedere dag weer enthousiast maakt om uit bed te komen. Op het ogenblik dat je je aandacht richt op iemand anders, en dan in het bijzonder iemand die worstelt met dezelfde soort pijn of verdriet, zul je eigen verdriet of ellende even vergeten. En laten als je eerlijk bent, dan zul je moeten beamen dat dit soms als een wonder aan kan voelen.

6. Lach en huil als dat nodig is

Lachen kan pijn en verdriet op talloze niveaus helen en datzelfde geldt voor huilen. Denk je dat het gewoon toeval is dat je je altijd beter voelt na een flinke schreeuw? Nee, er zijn namelijk ene heleboel fysiologische redenen die bij zullen dragen aan de helende kracht van je tranen. Sommige van deze tranen zijn in kaart gebracht door biochemicus William Frey die 15 jaar lang heeft gewerkt als hoofd van een onderzoeksteam dat tranen bestudeerde.

Een van de bevindingen van dit team is dat emotionele tranen (in vergelijking tot tranen die veroorzaakt worden door irritatie, zoals wanneer je een ui snijdt) toxische biochemische nevenproducten bevatten, zodat huilen deze giftige stoffen af zal voeren en emotionele spanningen zal verlichten. Dus pak gewoon een doos tissues en huil zolang je dat nodig vindt.

7. Stel een goede- en slechte lijst op

Je moet weten welke activiteiten je een goed gevoel geven, en welke er juist voor zullen zorgen dat je je rot voelt. Je zult pas echt goed weten welke activiteit op welke lijst thuishoort wanneer je dingen uit gaat proberen, maar ik vermoed dat zaken zoals het bekijken van zijn of haar account op Facebook en het zien dat hij of zij onlangs een foto van zijn geweldige nieuwe vlam heeft gepost, je geen goed gevoel zal geven, dus zet dat zeker op de lijst met “niet proberen”, samen met de e-mails en de telefoontjes naar zijn of haar vrienden of vriendinnen om bij hen naar informatie te vissen over de persoon in kwestie.

Op de lijst van “voelt goed” kunnen zaken worden gezet als: al zijn e-mails en voicemails verwijderen en de sieraden die hij je heeft gegeven verpanden (en het geld daarvan wellicht spenderen aan een broodnodige massage), maar ook lachen met een nieuwe koffievriend(in) die hem of haar niet kent (om ervoor te zorgen dat zijn naam niet zal vallen).

8. Werk het verdriet eruit

Je verdriet en pijn letterlijk eruit werken, door bijvoorbeeld te gaan hardlopen, te gaan zwemmen, te gaan wandelen of zelfs door te gaan kickboksen. Dit zal je namelijk direct verlichting bieden. Op fysiologisch niveau, omdat lichaamsbeweging de activiteit van serotonine en/of noradrenaline zal verhogen en de chemische stoffen in je brein stimuleert die de groei van zenuwcellen te bevorderen, maar eveneens op emotioneel vlak, omdat je eer de controle krijgt over je lichaam en geest.

Bovenal kun je de persoon visualiseren die verantwoordelijk is voor je pijn en verdriet wanneer je hem of haar in het denkbeeldige gezicht trapt. Dat voelt gewoon heel goed, toch?

9. Bouw een nieuwe wereld

Dit is in het bijzonder van belang op het moment dat jouw wereld tegen die van hem of haar aan is gebotst, wat dus wil zeggen dat wederzijdse vriend(inn)en die hem of haar onlangs hebben gezien, de behoefte voelen om je daarover te vertellen. Bouw dus gewoon je eigen veilige wereld, met nieuwe vrienden die hem of haar niet zouden herkennen in een mensenmassa en dus niet weten hoe hij of zij heet en waar de veroorzaker van je verdriet dus niet langs hoeft te komen voor een letterlijk of figuurlijk verrassingsbezoek. Grijp deze kans dus aan om iets nieuws uit te proberen, zoals het nemen van duiklessen, een schilderworkshop, deelname aan een boekenclub of het schrijven van een blog, om zo je lichaam en geest alvast te programmeren in afwachting van een ​​nieuw begin, zonder hem of haar.

10. Ga op zoek naar hoop

Er is een krachtig citaat uit de film The Tale of Despereaux waar ik al vaak over na heb gedacht vanaf het moment dat ik het voor de eerste keer hoorde: “Er is één emotie die sterker is dan angst, en dat is vergeving.”

Ik veronderstel dat dit is waarom, op het sterfbed van mijn vader, het moment van verzoening tussen ons me minder angstig maakte om hem kwijt te raken. Maar vergeving heeft wel een zekere mate van hoop nodig: dus bijvoorbeeld het geloven dat er een betere plek bestaat, dat de pijnlijke leegte die je tijdens iedere actie voelt, niet voor altijd je zal blijven achtervolgen, dat je op een dag enthousiast kunt zijn om ’s ochtends koffie te gaan zetten of om samen met je vrienden naar een film te gaan. Hoop gelooft dat het verdriet kan verdwijnen, dat wanneer je als een malle probeert verder te gaan met je leven, je glimlach niet altijd nep zal zijn. Om die reden dien je hoop te vinden om te kunnen vergeven en je angst over te laten gaan.

11. En vergeet niet omweer van iemand te gaan houden

Zodra je hart is gebroken en wordt verteerd door een relatie die stuk is gelopen, dan heb je twee wegen die je kunt gaan bewandelen: je kunt stukjes van je hart af gaan sluiten zodat op een dag niemand er nog toegang toe kan krijgen. Of je kunt weer van anderen gaan houden. Intens houden van iemand, zoals je voorheen deed. Henri Nouwen dringt er dan ook op aan om weer mensen lief te gaan hebben, omdat het hart zich alleen met de liefde die je kunt geven weer kan helen. Hij schrijft:

Hoe meer je lief hebt gehad en jezelf hebt laten lijden vanwege de liefde die je voelde, hoe meer je je hart groter en intenser kunt laten groeien. Als je echt liefde geeft en krijgt, dan zullen degenen van wie je houdt je hart niet verlaten, zelfs niet op het moment dat ze bij je weggaan. De pijn van de afwijzing, de afwezigheid en de dood kan dan zelfs vruchtbaar worden. Ja, op het ogenblik dat je intens van iemand houdt, dan zal het slot van je hart meer en meer vrij worden gegeven, maar zul je je ook mogen verheugen op de overdaad aan vruchten die dit af zal gaan werpen.