Wanneer je ook één van de mensen bent die gefascineerd is geraakt door alle vegetarische recepten die onlangs op allerlei media de ronde doen, dan ben je zeker niet de enige. De gewoonte om meer plantaardig voedsel te gaan eten wordt steeds meer gemeengoed, en ondanks dat dit wellicht een trend van voorbijgaande aard kan zijn als een direct gevolg van de alsmaar toenemende populariteit van plantaardige bloggers en imposante virale documentaires, zijn er nog een groot aantal gezondheidsvoordelen te noemen als je besluit om je bordje niet langer meer met dierlijk materiaal te vullen, maar dit te vervangen door voedingsmiddelen die een plantaardige oorsprong hebben. Als je je afvraagt op welke manier je vegetariër kunt worden wanneer je een geboren vleeseter bent en het grootste deel van leven deze manier van eten gewend bent, zul je merken dat het eigenlijk veel gemakkelijker is dan het op het eerste gezicht lijkt.

Begrijp de voordelen

De eerste stap die je dient te zetten als je wilt veranderen van een vlees- naar een planteneter is te begrijpen waarom dit een juiste beslissing is voor het welzijn van jouw lichaam. De oprichters van Sakara Life, Danielle DuBoise en Whitney Tingle, geven je hieronder wat meer uitleg over,

Het plantaardige dieet is wellicht wel het beste dieet wanneer je streeft naar een optimale wellness. Groenten bevatten immers meer voedingsstoffen per hap dan de meeste andere voedingsmiddelen en helpen om die reden je lichaam met:

  • het bestrijden van ontstekingen,
  • het elimineren van gisten,
  • het verliezen van buikvet,
  • het in balans brengen en houden van de zuurgraad,
  • het verlichten van een prikkelbare darmsyndroom (PDS),
  • het verkleinen van de kans op darmkanker,
  • het energielevel een boost te geven,
  • van overtollig gewicht te verlossen,
  • en allerlei andere effecten die zowel je lichaam als geest ten goede zullen komen.

Afgezien van het feit dat je de effecten op zult merken van een hoger energielevel, is wetenschappelijk eveneens aangetoond dat een plantaardig dieet in verband kan worden gebracht met een lager risico op de ontwikkeling van kanker, hart- en vaataandoeningen en auto-immuunziekten (zoals colitis en artritis), maar ook minder vruchtbaarheidsproblemen zal veroorzaken. Ten slotte brengt het eten van plantaardig voedsel in haar natuurlijke vorm je dichter bij de bron waardoor je lichaam minder moeite hoeft te doen je eten te verwerken.

De stap durven zetten

De volgende stap is om echt de overstap te maken naar het eten van plantaardig voedsel. Nu kan niet iedereen van het ene op het andere moment vegetarisch gaan leven, en dat is op zich prima. Als je het moeilijk vindt, dan hebben we hieronder een aantal kleinere stappen die op de lange termijn toch een enorm verschil zullen maken.

1. Vind plantaardige alternatieven voor het voedsel waar je erg van houdt

Ik weet dat dit soms haast onmogelijk lijkt te zijn als je basisvoedsel letterlijk uit je dieet moet worden geschrapt, maar in plaats van je vooral te focussen op de dingen die je opgeeft, kun je beter denken aan alles wat je op deze manier zult gaan winnen.

Een van de meest coole dingen die ik heb ontdekt tijdens mijn eigen overstap van een vleeseter naar een vegetariër, is dat er een groot aantal opties voor handen zijn op momenten dat je het moeilijk hebt of wanneer je naar een stukje vlees snakt.

Er zijn bijvoorbeeld vleesvervangers als Tofuburgers en vegetarische hotdogs, maar je kunt eveneens peulvruchten, bonen en tofu laten smaken als vlees. Maak dus van zo snel mogelijk een top 10-lijst met voedingsmiddelen die je niet wilt laten vallen en profiteer vervolgens ten volle van de miljoenen vegetarische recepten die je tegenkomt in blogs, op Pinterest, op Instagram en op YouTube om een lekker alternatief te vinden.

2. Als je toch de stap hebt gezet, geef dan ook Tofu een eerlijke kans

Laten we om te beginnen de koe maar bij de horens vatten en een enorm misverstand uit de wereld helpen. Je hoeft namelijk niet bij iedere maaltijd soja als alternatief voor vlees te gebruiken, maar door dit één of twee keer per week te doen, kan dat vegetariërs wel een belangrijke bron van eiwitten, vezels, vitamines en mineralen bieden, volgens deskundigen op het gebied van gezonde voeding.

Ik was nog maar net beginnen aan de universiteit toen ik voor de eerste keer tofu probeerde en ik vond het absoluut niet lekker. De massa die ik proefde was zacht, nat en smaakte alsof het gekruid was met een maanden oude marinade. Pas bijna vijf jaar later overtuigde mijn man me om dit voedingsmiddel toch een tweede kans te geven. Het bakken van tofu met barbecuesaus maakte toen echt het verschil. Het was nu heerlijk en behoort zelfs tot mijn persoonlijke favorieten om te bereiden voor een voetbalavond, zeker in combinatie met frietjes. Met tofu is het gewoon de kunst om er even mee te experimenteren en een bereidingswijze te vinden die je weet te waarderen. Ga dus op zoek naar je favoriete kruiden, een paar recepten en ik garandeer je dat het een succes zal worden.

3. Voeg fruit en groenten toe aan je favoriete maaltijden

Ik denk dat het een algemene misvatting is dat vegetariërs alleen maar fruit en groenten eten, maar ze kunnen eveneens genieten en toch gezond eten. Het belangrijkste ding om te onthouden is, dat vegetariër zijn niet hetzelfde is als wanneer je een dieet volgt, het is immers een levensstijl, en om deze vol te houden, dien je jezelf te trainen om:

  • nieuwe dingen te proberen,
  • groenten en fruit te vinden die je lekker vindt en deze toe te voegen aan je maaltijden (dus niet alleen in een salade).

Probeer bijvoorbeeld in plaats van worst en peperoni als topping op een pizza eens wat paprika, uien, champignons en broccoli, of zelfs wat stukjes ananas voor een zoete touch. Indien je elke wek pasta op tafel zet, kies dan niet voor de traditionele spaghetti maar voor bijvoorbeeld linzennoedels of voeg spinaziebladeren toe aan je broodje tijdens de lunch.

4. Vervang koemelk voor plantaardige alternatieven

Een heleboel vegetariërs zijn niet alleen planten eters, maar kiezen er vaak ook voor om zuivelvrij te eten. In plaats van iedere ochtend wat koemelk in je ontbijtkom te schenken, ga je één of twee porties per week hiervan vervangen door een plantaardig alternatief, zoals amandelmelk, havermelk, waterkefir of rijstmelk.

5. Eet vis om de overgang gemakkelijker te maken, afhankelijk van het type vegetariër dat je bent

Een andere tak van vegetarisme is het zogenaamde pescatarianism, in dat geval laat je al het rundvlees, varkensvlees en gevogelte staan, maar blijf je welvis en zeevruchten eten. Het voordeel daarvan is namelijk dat deze producten:

  • gemakkelijk te bereiden zijn,
  • minder vet bevat dan dierlijk vlees,
  • je hersenen zullen stimuleren,
  • een uitstekende bron van eiwitten zijn.

Probeer bijvoorbeeld eens tonijn in blik of een stukje zalm in plaats van een broodje vlees tijdens je lunch. Laat de kipreepjes weg uit het avondeten en bak in plaats daarvan visfilets in de oven in een pittige citroenmarinade.

6. Experimenteer met mariene- of plantaardige poeders in plaats van met wei gevulde kuipen

Een andere simpele manier voor vegetariërs om aan hun eiwitbehoeften te voldoen, is door dierlijke producten aan te vullen met poeders in een smoothie of een shake.

Persoonlijk ben ik dol op het Vital Proteins Marine Collagen-poeder omdat dit prima samengaat met de smaken van fruit en eenvoudig te verteren is (deze fabrikant heeft bovendien ook een veganistische lijn gelanceerd), maar wanneer je uitsluitend een plantaardig dieet wilt volgen, dan is bijvoorbeeld Naturade’s Vegan Smart Vanilla Shakepoeder bijzonder lekker, vullend en helpt het zelfs spieren te herstellen na een zware training.

7. Test vegetarisch afhaalmaaltijden

Voordat ik vegetariër werd, had ik minimaal één keer in de week een soort liefdesrelatie met een cheeseburger samen met goudgeel gebakken frietjes. Toen ik echter de overstap maakte naar de plantaardige opties, voelde ik me een beetje verloren in een wereld die vol zat met uiteenlopende vormen van fastfood. Wat moest  ik in vredesnaam gaan bestellen nu rundvlees en kip geen optie meer waren?

Gelukkig leven we in de eenentwintigste eeuw waar, ondanks dat nog steeds een traditioneel westers dieet de norm is, plantaardige alternatieven er eveneens in overvloed aanwezig zijn. De meest simpele manier om te weten te komen wat je wel, of juist niet, kunt eten is door eenvoudigweg een beetje onderzoek te doen.

Zoek bijvoorbeeld je favoriete restaurants eens online op en bekijk hun menu’s om te achterhalen welke bedrijven min of meer vegetarisch vriendelijk zijn. Om je een hierbij een zekere voorsprong te geven, hebben de Chinese, Thaise, Mexicaanse en Italiaanse keukens allemaal een groot aantal lekkere gerechten en snacks die honderd procent vegetarisch zijn. Het kiezen van iets lekkers hoeft dus ook nu geen enkelprobleem te zijn.