Het ontbijt is de meest belangrijke maaltijd van de dag, dus het is het zeker de moeite waard om zo gezond mogelijk te eten! We zullen je een aardig eind op de juiste weg kunnen helpen doordat we je hieronder allerlei ideeën hebben verzameld die je kunnen inspireren om iedere dag opnieuw een gezond ontbijt op tafel te zetten.

In deze lijst vind je dan ook onze beste, lekkerste, gezondste ontbijtrecepten waarin een heleboel heerlijke smaken de hoofdrol spelen, en dat in combinatie met het gezonde aspect van de voeding. Je kunt hierbij denken aan lekkere muffins, geroosterde toast en een stevig ontbijt met eieren tot simpele smoothies en haver die een nachtje heeft geweekt. We hebben maar liefst 20, wellicht nieuwe, lekkere en gezonde ontbijtideeën voor je verzameld.

Zie ook:

1. Avocado en gepocheerde eierstoast

Avocadotoast zou, als er een verkiezing in het leven zou worden geroepen voor het meest populaire gezonde ontbijt, zeker de kroon in de wacht weten te slepen. Wat aanvankelijk begon als een Californische trend op eetgebied is namelijk inmiddels uitgegroeid tot een populaire ontbijtfavoriet, maar tevens erg geliefd als brunch. Met maar enkele ingrediënten heb je dit simpele gezonde ontbijtrecept zo gemaakt.

Het enige dat je wellicht even moet oefenen is het ei op een fraaie wijze pocheren zodat het niet alleen lekker is, maar ook nog fraai is om naar te kijken.

2. Pinda, banaan en kaneel smoothie

Smoothies zijn een simpele manier om de dag mee te starten, en deze smoothie met pinda en banaan is daar zeker geen uitzondering op.

Kinderen en volwassenen zullen erg te spreken zijn over de bijzondere smaakcombinatie van pindakaas en bananen, met slechts een klein snufje kaneel voor de onverwachte smaakexplosie die de drank op zal fleuren.

3. Geweekte havermout met chia zaadjes

Geweekte havermout is het perfecte ontbijt wanneer je een gezonde, zelfgemaakte maaltijd aan het begin van je ochtend wilt, maar wanneer je ook niets extra wilt toevoegen aan je ochtendritueel. Een nacht geweekte haver, melk en een paar andere heerlijke ingrediënten worden in een bakje samengebracht en gedurende de nacht in de koelkast gezet. De haver zal daardoor ‘s morgens zacht en romig zijn, net zoals de langzaam gekookte havermout. Chia zaden, populair vanwege de aanwezigheid van omega-3 vetzuren en nog enkele andere gezondheidsvoordelen, geven echter een lichte nootachtige aan je ontbijt. Wanneer dit dan ook nog eens gaat combineren met een beetje ahornsiroop, kaneel en vanille voor wat zoetheid dan kun je er voorlopig weer goed tegenaan!

4. Hartige quinoa ei-muffins met spinazie

Quinoa voegt een speciale structuur en smaak aan gerechten toe, maar eveneens een heleboel geweldige eiwitten en vezels. Dus ook aan deze lekkere kleine ei-muffins die ook uitermate geschikt zijn voor vegetariërs en mensen die een glutenvrij dieet moeten volgen.

Deze muffins voor een gezond ontbijt zijn gevuld met spinazie, ui en gesmolten kaas en zijn om die reden eveneens een erg geschikte lunch zonder vlees of als handige snack voor onderweg.

5. Tropisch ontbijt met acaibessen

Met acaibessen kun je een lekker, fris en rijk aan anti-oxidanten ontbijt bereiden dat ook nog eens snel en gemakkelijk op tafel staat. Dit voedzame ontbijt in een kom heeft een heerlijke structuur en smaak die lijkt op het eten van een gezonde ijsvariant voor het ontbijt.

Het is dus perfect voor die dagen dat je wel wat extra energie kunt gebruiken voordat je de deur uit gaat.

 

6. Honing-appeltoast

Je zult zeker gaan genieten van dit super snelle, simpele en gezonde ontbijt met de smaken van appeltaart. Alles wat je ervoor nodig hebt is volkoren brood, wat verse roomkaas, wat dunne plakjes appel en een beetje honing om dit  heerlijke ontbijt te kunnen maken.

Het is dan ook een ware traktatie die bovendien eiwitten bevat (afkomstig van de kaas), maar ook vitaminen zal leveren zodat je je dag meteen goed kunt beginnen.

7. Ontbijtwrap met spinazie en feta

Dit stevige, gezonde ontbijtrecept lijkt een beetje op een Griekse omelet verpakt in een wrap. Verse spinazie, zoute fetakaas en zwarte olijven worden herin samengebracht met roerei en omhult door een tortillawrap voor een simpel, handzaam ontbijt dat je ook prima onderweg kunt eten. Gebruik bij voorkeur volkoren tortilla’s om wat extra vezels via dit eiwit- en ijzerrijke ontbijt binnen te krijgen.

8. Ontbijtsmoothie met superfood

Wat als je je metabolisme voor vandaag optimaal op gang zou kunnen krijgen, je energieniveau zou kunnen verhogen en je lichaam en geest voor zou kunnen bereiden op de dagelijkse activiteiten met maar één ontbijtdrank die ook nog eens erg simpel te maken is? Deze smoothie voor een superfoodontbijt heeft het echter allemaal in zich. Bovendien heeft deze drank een zoete smaak van chocolade en banaan die een grote glimlach op je gezicht zal toveren. Een uitstekende manier om je dag te beginnen dus .

9. Simpele tofu scramble

Tofu scramble is een populair veganistisch ontbijtgerecht dat een vergelijkbare structuur heeft als roerei. Dit gezonde ontbijtrecept heeft uien en groene paprika’s nodig, maar je kunt altijd nog wat extra dingen toevoegen, zoals groenten als spinazie, champignons en groene uien.

Verpak de gebakken tofu scramble in een warme volkoren tortilla voor een vullende veganistische ontbijtburrito.

10. De ultieme bagel met gerookte zalm

Wanneer je op zoek bent naar iets echt lekkers voor het ontbijt, dan heeft deze ultieme bagel met roomkaas en gerookte zalm de broodnodige eiwitten voor je, samen met de heerlijke smaken en structuren die ervoor zullen zorgen dat dit ontbijtgerecht je weekend meteen helemaal goed zal maken. Rode uien en kappertjes kunnen bovendien een onverwachte boost van kleur en aroma’s toevoegen die heelgoed samen zullen gaan met de zalm.

Gebruik bij voorkeur volkoren bagels om zo wat extra vezels toe te voegen aan dit bijzonde lekkere ontbijt.

11. Havermout-pompoenmuffins

Havermout-pompoenmuffins met zonnebloempitten zorgen voor een geweldig snel en gezond ontbijt, of je nu alle tijd hebt om rustig aan tafel te gaan zitten of je er snel eentje meeneemt om onderweg op te eten. De ingeblikte pompoen in dit bakrecept zit boordevol voedingsstoffen, zoals kalium, vitamine A en ijzer.

Het toevoegen van zonnebloempitten zal er echter voor zorgen dat er eveneens wat eiwitten in deze muffins aanwezig zullen zijn, waardoor ze ook uiterst geschikt zijn voor vegetariërs.

12. Bosbes-vanille quinoa

Je zult dol zijn op deze superlekkere en gezonde kom tijdens je ontbijt met een heleboel goede plantaardige eiwitten. Bosbes en vanille zijn echt voor elkaar gemaakt en komen dan ook perfect samen in dit ontbijtgerecht. Deze voedzame ochtendtraktatie heeft een lekkere nootachtige smaak, dankzij de quinoa. Het is bovendien een erg gezond vegetarisch ontbijt.

13. Vanille-citrusvruchtensalade

Sappige, zoete en pittige stukjes ananas, grapefruit en sinaasappel worden opeens heel bijzonder als je er het aroma van vanille aan toevoegt. Je zult dan ook zeker versteld staan ​​hoe de zoete, bloemige smaak van vanille verrassend goed samengaat met de citrusvruchten en de ananas en een extra vleugje smaak weet te geven aan een simpele fruitsalade. Het is bovendien een eenvoudig gerecht om samen van te genieten wanneer je gasten hebt of als je een brunch hebt georganiseerd.

14. Geweekte havermout met pindakaas en jam

Geweekte havermout met pindakaas en jam is de perfecte combinatie van een aantal favoriete smaken broodbeleg met de meest voorname maaltijd van de dag! Je hoeft dit gerecht echter niet te koken, waardoor dit heerlijke recept zo simpel te bereiden is. De eiwitrijke pindakaas verhoogt de voedingswaarde van deze ontbijtsmoothie die bereid is met de zo gezonde haver.

15. Van tevoren gemaakte bevroren ontbijtquesadillas

Kinderen zullen zeker dol zijn op deze geweldige vegetarische ontbijtquesadilla’s die boordevol smaak en eiwitten zitten. Met zacht roerei, stevige zwarte bonen, zoete maïs, rode ui, koriander, cheddar kaas en tacokruiden, zijn deze gezonde tortilla wraps echter allesbehalve een saai ontbijt. Kies bij voorkeur voor volkoren tortilla’s om iedereen nog wat extra vezels mee te geven en het ontbijt extra gezond te maken.

16. Engelse muffin met gebakken ei ontbijtpizza

Pizza voor het ontbijt is nog nooit zo voedzaam geweest! Deze schattige en lekkere pizza’s met gebakken ei bevatten veel eiwitten en geven je dan ook een heleboel energie. De gebakken eieren worden boven op geroosterde Engelse muffins gelegd waarop wat gezonde tomatensaus wordt gedaan en die worden bestrooid met mozzarella. Het geheel wordt vervolgens op smaak gebracht met zout, peper, oregano en wat geraspte Parmezaanse kaas voor een vullende traktatie in de ochtend.

17. Oranje cranberry-courgettebrood

Wanneer je op zoek bent naar een snel en gezond ontbijt dat je gemakkelijk ook onderweg kunt eten? Dan kun je de avond van tevoren een voorraad van dit smeuïge en voedzame courgettebrood maken en ‘s morgens snel een plakje meenemen voor een super simpel ontbijt dat vol zit met allerlei goeds.

Een klodder magere zure room in het beslag zal bovendien bijdragen aan de rijke, heerlijke smaak van dit courgettebrood.

 

18. Zwitserse muesli

Zwitserse muesli is een gezonde ontbijttraktatie die al ruim een eeuw erg populair is. Met dit gerecht kunt je namelijk genieten van het originele Zwitserse recept dat muesli wereldwijd tot een waar begrip heeft weten te maken. Havervlokken, appels, hazelnoten, gezoete gecondenseerde melk en een paar andere ingrediënten zijn voldoende om een ​​heerlijke kom samen te stellen om je dag op een geweldige manier te beginnen.

19. Roerei met tomaten en paprika’s

Gezonde tomaten, verse paprika’s en je favoriete harde kaassoort zullen ervoor zorgen dat dit roerei (met een heleboel eiwitten) heel bijzonder zal smaken. Je kunt altijd wat extra groenten toevoegen aan het recept voor extra smaak en vulling.

Dit gezonde ontbijtidee is om die reden dan ook erg veelzijdig en zo uitgebreid als je zelf maar wilt.

 

20. Pindakaas granola ontbijtwrap met vegan pindakaas

Dit is een geweldig vegetarisch en veganistisch ontbijtidee voor een wrap dat kinderen echt heerlijk zullen vinden. Ondanks dat dit recept voor een gezond ontbijt bananen vereist, kun je in plaats van deze vruchten ook kiezen voor plakjes appel of een andere vrucht. Indien je dit recept echter helemaal vegan vriendelijk wilt maken, dan hoef je alleen maar de honing weg te laten.