Heb je wel eens een situatie overdreven om de sympathie, hulp of zelfs de tijd van iemand te kunnen krijgen? Heb je wel eens iets gezegd dat je niet werkelijk zo bedoelde om alleen maar een ​​reactie uit te lokken, zelfs al betrof het een negatieve- of boze reactie? Indien je dat wel eens hebt gedaan, zelfs wanneer je je er niet helemaal bewust van was, dan heb je dus gedrag vertoond waarmee je op zoek was naar extra aandacht. Indien je de neiging hebt om, om meer aandacht te vragen, dan weet je dat waarschijnlijk wel diep van binnen, maar wil je dat eigenlijk liever niet toegeven.

De meeste mensen kunnen dit soort gedrag immers wel gemakkelijk bij naderen herkennen en weten hoe frustrerend en pijnlijk het kan zijn, maar om dit bij jezelf te doen wordt weer een compleet ander verhaal. De mensen die echter werkelijk van je houden, zullen dit gedrag langer volhouden dan anderen, maar slechts weinig mensen zullen het voor onbepaalde tijd kunnen verdragen. Indien je dus niet oppast, dan kan deze eigenschap je geliefden bij je wegjagen. Maar voordat je je van alles en nog wat gaat verwijten ten aanzien van je gedrag, is het van belang om te onthouden dat het krijgen van aandacht nodig is, alleen maar omdat je een mens bent en je je menselijk gedraagt.

Het leven draait immers volledig om de relaties die mensen aangaan met hun medemensen, en ze gedijen dan ook prima op de interactie met anderen. Mensen willen en hebben dus allemaal een bepaalde zekere mate van aandacht nodig. Er is echter een grens die een gezond verlangen naar deze interactie zal scheiden van vormen van ongezonde aandacht. Er zijn bovendien uiteenlopende redenen waarom een ​​volwassen persoon om meer aandacht kan vragen. Het kan bijvoorbeeld zijn oorsprong vinden in iets dat ver in hun jeugd teruggevoerd kan worden, maar het kan even goed het gevolg zijn van een meer recente gebeurtenis. Bepaalde mensen maken bovenal korte periodes door waarin ze hunkeren naar meer aandacht wanneer ze bijvoorbeeld een moeilijke tijd doormaken en op zoek zijn naar wat extra waardering. Andere personen zullen altijd neigen naar het aandachtzoekend gedrag.

Er kunnen dan ook op ieder ogenblik dingen met een mens gebeuren die hun persoonlijkheid kunnen veranderen, maar het ontwikkelen van de behoefte aan constante aandacht is iets waar je in het bijzonder voor op moet passen als je tenminste een gezonde relatie met je dierbaren, vrienden en/of collega’s wilt onderhouden .

Gelukkig kun je, zodra je je bewust wordt van dit soort gedrag dat iemand laat zien die wat meer aandacht nodig heeft, beginnen met het gewoon doorgaan zoals je je gedraagt, en stappen ondernemen om het probleem te verhelpen. Dus, wanneer je aandacht zoekt, of wanneer een geliefde zich daar schuldig aan maakt? Dan hebben we hieronder een paar voorbeelden van gedragingen waar je extra aandacht door op zou kunnen krijgen.

1. Doen alsof je iets niet kunt

Je doet alsof je niet kunt om iets te doen waartoe je in feite welprima toe in staat bent, zodat iemand het klusje voor je zal klaren en deze persoon zijn of haar aandacht op jou zal richten wanneer je deze hulp wordt geboden.

2. Vissen naar complimentjes

Je wijst een ander voortdurend op je geleverde prestaties, hoe onbenullig deze ook zijn, maar wel op een manier dat de ander je wel moet complimenteren. Je doet dit om jezelf gerust te stellen en om extra waardering te krijgen. Ondanks dat iedereen zo nu en dan naar complimenten vissen, wanneer we bijvoorbeeld een nieuwe knipbeurt, nieuwe kleding of een nieuwe baan hebben, dan is het aan te raden om volhardend te zijn en dit als een waarschuwingsteken te zien.

3. Niet vragen naar het leven en de problemen van een ander

Je domineert heel graag het gesprek en neemt de sympathie of het advies van je gesprekspartner wel in ontvangst, maar beantwoordt deze maar uiterst zelden. Je wereld draait dan ook volledig om jou. Basisnormen van beleefdheid schrijven echter voor dat een gesprek van twee kanten moet komen, en dat wanneer je iemand tegenkomt, je hem of haar net zo veel over hun leven dient te vragen als zij over het jouwe doen, in plaats van gewoon door te gaan met het praten over je eigen problemen of prestaties. Aan de andere kant kun je een aangenaam gesprek voeren dat helemaal op jou is gericht en dat niet eens zelf doorhebben.

4. Controversieel zijn op social media

Je veroorzaakt problemen op social media en je bent zo controversieel mogelijk om maar ​​reacties uit te kunnen lokken. Bepaalde personen nemen gaan op dit vlak tot het uiterste en brengen hun dagen door met het volgen van beroemdheden op Twitter, maar sommige mensen delen ook graag zelf controversiële artikelen op Facebook en zitten alleen maarte wachten op de reacties die ze op zullen roepen.

Bepaalde personen zullen wellicht niet de controversiële weg bewandelen, maar genieten in plaats daarvan van het drama dat ze teweeg weten te brengen. Wanneer je merkt dat je een cryptisch bericht post waarin wordt gesuggereerd dat er iets niet in orde is met jou en vervolgens wacht op de vragen en opmerkingen die bezorgde vrienden zullen gaan stellen, dan is dat gedrag zeker iets waar je voor je hoede dient te zijn om herhaling te kunnen voorkomen.

5. Ongepast seksueel gedrag

Je zoekt voortdurend seksuele aandacht van de mensen waar je je toe aangetrokken voelt en verandert net zo vaak van partner als je dat je sokken verwisselt. Dit wil echter niet zeggen dat er iets niet in orde is met het deelnemen aan en het genieten van seks, ongeacht met wie en waar en wanneer je maar wilt. Iedereen moet immers exact kunnen doen wat hij of zij wildoen met het eigen lichaam, zonder het risico te lopen om veroordeeld te worden, en de meeste mensen hebben dan ook alleen maar seks omdat ze daarvan genieten.

Soms nemen mensen echter deel aan een heleboel seksuele activiteiten met verschillende partners om redenen die niet zo erg sterk zijn. Dit kan een teken zijn van een gebrek aan zelfvertrouwen en deze personen hopen wellicht dat iemand in hun nabijheid hun gedrag op zal merken en hun bezorgdheid hierover zal gaan uiten. Of ze vinden het leuk om de aandacht op te eisen doordat er over hen wordt geroddeld, zelfs wanneer het negatieve- of veroordelende dingen over hen worden verspreid.

6. Constant overdrijven

Je maakt verhalen mooier en leuker en maakt dat iedere negatieve situatie veel erger dan deze in werkelijk is of was, enkel en alleen om meer sympathie te krijgen van anderen.

7. Voortdurend klagen

Hand in hand met het constant overdrijven gaat vaak het voortdurend klagen. Je vindt altijd wel wat om over te kunnen klagen en doet dit dan ook de hele tijd, waarbij je er nooit in slaagt om naar de positieve kanten van iets te kijken of in iedere situatie het positieve te zien.

8. Ruzies veroorzaken

Zodra het krijgen van aandacht het eigenlijke doel is, maakt het dikwijls niet uit of die aandacht positief of negatief is, zolang deze er maar is. Je veroorzaakt om die reden consequent ruzies zonder dat daar een goede reden voor is, vaak alleen maar om meer aandacht te krijgen van de persoon of de personen met wie je ruzie maakt, het maakt daarbij niet uit hoe negatief deze aandacht ook zal zijn.

9. Dingen alleen voor doen omgeprezen te worden

De komst van social media heeft iedereen in meer of mindere mate veranderd in aandachtzoekers, maar je merkt dat je daadwerkelijk dingen gaat doen of naar plaatsen gaat alleen voor het soort aandacht dat het fotografische bewijsmateriaal op Instagram binnen weet te halen. Maar het is niet alleen social media. Alles wat je doet, in het bijzonder gemotiveerd door de erkenning of het lof dat je daarvoor krijgt, in plaats van dat je iets werkelijk graag wilt doen of omdat het een positief effect op je leven, of op het leven van anderen, zal hebben, valt eveneens onder deze noemer. Omgekeerd kan ook het geval zijn, wanneer de verwachte lof niet komt en er juist kritiek volgt, dan kan dit zelfs verlammend werken. Ondanks dat bepaalde mensen die aandacht nodig hebben helemaal geen negatieve aandacht zullen krijgen, voor de personen die bijzonder gehecht zijn aan het geprezen worden, kan het krijgen van kritiek enorm moeilijk zijn om mee om te gaan.

Wat is de oorzaak?

Op het moment dat één van de bovenstaande aspecten ook bij jou voorkomen, dan is het goede nieuws dat je je hiervan bewust bent als eerste stap naar het aanpakken van dit aandachtzoekend gedrag. Maar voordat je je gedrag kunt veranderen, dien je na te denken over waar al deze gedragingen vandaan komt. Kortom: ga er dus even rustig voor zitten en denk na over welk van de eerder genoemde gedragingen je je schuldig maakt, en ben daarbij volkomen eerlijk tegen jezelf waarom je denkt dat je het ongewenste gedrag vertoont. Het heeft tenslotte niet veel zin om te proberen je gedrag te veranderen op het moment dat je niets doet om de oorzaak van het probleem aan te pakken.

Wanneer je je daar prettig bij voelt, dan kun je met goede vrienden of familie gaan praten over je zorgen en kijken of zij enig inzicht hebben in waarom je de dingen doet zoals je die doet. Na wat zoekwerk naar de oorsprong, en afhankelijk van wat je hebt ontdekt, kun je zelfs baat hebben bij het ondergaan van therapie die je kan helpen om je problemen de baas te worden ​en de zelfverzekerde, onafhankelijke persoon te worden die je altijd al had willen zijn.

Het is bovendien het vermelden waard dat het voortdurend zoeken van aandacht gedrag is dat erop kan wijzen dat iemand een zogenaamde Histrionische persoonlijkheidsstoornis, oftewel een theatrale persoonlijkheidsstoornis, heeft. Hiervan is sprake wanneer je constant op zoek bent naar aandacht en bevestiging van personen uit je directe omgeving. Je wordt onzeker, boos of verdrietig als je niet in het middelpunt van de belangstelling staat en ook ben je zeer extreem in het uiten van je emoties en wisselen deze eveneens van tijd tot tijd. Verder overdrijf je vaak bij het vertellen van een verhaal en dik je alles behoorlijk aan.