Vandaag de dag is Instagram één van de meest populaire apps als het gaat om het delen van foto’s en video’s op sociale media, met ruim 1 miljard maandelijkse gebruikers. Het lijkt dus alsof iedereen die je kent 24 uur per dag bezig is met scrollen, posten en het liken van posts op Instagram, maar ondanks dat deze app alomtegenwoordigheid lijkt te zijn, is het nog altijd niet voor iedereen duidelijk hoe hij of zij deze app optimaal kan gebruiken.

Hoe begin je bijvoorbeeld een aardige groep “volgers” te krijgen, en hoe kun je zoveel mogelijk likes binnenhalen? Is het allemaal één grote schijnvertoning of is het echt mogelijk om ‘beroemd’ te worden op Instagram? Hoop en droom je er stiekem van om groot te worden op je favoriete app? Dan kun je je soms, een tikkeltje jaloers zelfs, afvragen hoe al je favoriete accounts zo groot zijn geworden?

Er zijn dan ook al een groot aantal artikelen en verhalen over Instagram geschreven en gepubliceerd, maar ook over de zogenaamde influencers en de absoluut meest favoriete accounts. Dus hebben we ook maar besloten om eens een kijkje te gaan nemen bij Instagram en de mogelijkheid onder de loep te nemen om beter te worden, en dus te groeien, op dit platform voor social media. Ongeacht of je nu wilt streven naar de status van influencer of alleen maar om je netwerk te vergroten, er zijn heuse strategieën ontwikkelt voor dit soort zaken. Deze strategieën hebben we hieronder voor je opeen rijtje gezet.

1. Doe onderzoek naar je favoriete account

Net zoals iedere andere beginneling, ongeacht op welk gebied, dien je vast te gaan stellen wat redelijke en haalbare doelen voor je zijn. Begin bijvoorbeeld eens om je Instagramaccount een grondige opknapbeurt te geven. Dit doe je door onderzoek te doen naar je favoriete accounts, waarom vind je de feeds ervan zo leuk, wat kun je beter, of net even anders, doen? Bepaal verder wat je met je Instagram wilt bereiken door een esthetische toon te zetten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een bepaald kleurenpalet (wit, pasteltinten of donkere aardetinten) te gaan gebruiken. Mensen worden namelijk aangetrokken door accounts die visueel consistent op zijn gezet. De Preview-app is absoluut een fantastisch hulpmiddel om de berichten, die je hebt ontworpen,  te testen voordat je die je op je profiel gaat plaatsen.

Vraag jezelf verder af welk verhaal je probeert te vertellen? Het kijken naar je favorieten op Instagram kan je dan ook zeker helpen bij het vaststellen van deze aspecten voordat je aan de slag gaat. Let bij het bekijken van deze profielen op de elementen die worden gebruikt, op de hashtags die er aan toe worden gevoegd, maar eveneens op welke manier deze mensen met hun volgers omgaan en zelfs hoe vaak ze iets posten.

2. Ga alleen voor kwaliteit

Maak schitterende foto’s. Dat klinkt wellicht een stuk eenvoudiger dan het in de praktijk altijd zal zijn, maar er zijn een heleboel simpele manieren om je fotografieskills op te schroeven en betere resultaten te boeken.

Vul je Instagramprofiel dan ook alleen maar met afbeeldingen van een goede kwaliteit die mensen het liefste zien, wat wellicht niet altijd betekent dat dit ook echt is wat jij het liefst zou willen delen. Een doordachte selectie leidt echter tot een consistente esthetiek, die op zijn beurt weer bij zal dragen aan het aantrekken van een vaste kern van volgers.

En wanneer het gaat om het bewerken van foto’s, dan zijn er talloze apps die je daarbij kunnen helpen. Populaire apps op dit vlak zijn bijvoorbeeld VSCO, Snapseed en A Color Story. Gebruik de door Instagram geleverde filters daarentegen niet en houdt het enkel en alleen bij de bewerkingstools, zoals: verhoog het contrast, zet je afbeelding recht en voeg wat “structuur” toe.

Je kunt meer likes gaan scoren wanneer je schitterende, heldere, kleurrijke foto’s post. Je dient dan ook te onthouden dat belichting de sleutel is tot elke fantastische foto. Door verticale foto’s te posten, maak je bovendien optimaal gebruik van de ruimte op het scherm en zul dus eerder de aandacht van mensen weten te trekken.

3. Gebruik hashtags op ene verstandige en doordachte manier

Op het moment dat iets kunt typen, dan kan ook het een hashtag zijn. Maar om een ​​hashtag in je voordeel te laten werken, dien je strategisch te denken. #Je #hebt #Niet #Alle #Hastags #Nodig.

Op Instagram kun je tot wel dertig hashtags aan één bericht toevoegen, maar het is beter om er hooguit twaalf te selecteren die uiterst relevant zijn voor je foto. Pas de hashtag dus aan, aan het soort foto dat je post, het apparaat dat je hebt gebruikt om de foto te maken, waar de foto is genomen en de app waar je de foto mee hebt bewerkt, zijn allemaal uitstekende hashtags om mee te beginnen. Er is eveneens een app die gemaakt is door derden, Focalmark genaamd, die hashtagsuggesties kan geven die je kunt kopiëren en plakken.

Op Instagram zal de populariteit van de hashtag te zien zijn als je deze aan het intypen bent. Bij voorkeur kies je echter een hashtag die niet extreem populair is, maar wel gebruik er eentje die populair genoeg is. Hastags als #cute en #travel zullen dan ook vaak weinig aandacht weten te trekken, omdat je bericht direct overstemd zal worden door al die andere berichten waarin deze hashtags eveneens zijn gebruikt. Maar een goed gekozen hashtag laat mensen er wel degelijk naar kijken, terwijl er niet zoveel mensen zullen zijn die ze gebruiken in hun posts.

4. Creëer een zekere vorm van verbondenheid

Een zekere mate van verbondenheid zorgt ervoor dat je volgers je een beetje beter leren kennen (of in elk geval een bepaalde versie van jezelf). Je zou om die reden een verhaal of anekdote kunnen vertellen in het bijschrift van een Instagrampost. Je kunt natuurlijk ook grappig zijn, wat je kan helpen om je foto nog duidelijker over te laten komen bij je volgers. Op het ogenblik dat je commentaar geeft op een post op ander account dat je leuk vindt, dan kun je je gedachten uiten en je reactie zo persoonlijk mogelijk te maken zodat het niet als spam zal worden ervaren.

Indien je naar het buitenland reist of juist in je eigen woonplaats blijft, dan kan dat de betrokkenheid via de plaatselijke Instagram gebruikers behoorlijk in je voordeel werken. Gebruik dan ook geotags en gelokaliseerde hashtags om in contact te komen met de Instagram gebruikers in je directe omgeving, omdat deze mogelijk geïnteresseerd zijn in je berichten die je deelt vanaf een bepaalde plaats.

De frequentie van posten is daarnaast ook van groot belang. Het is het beste om voor jezelf vast te stellen wat goed voor je voelt en op welke momenten van de dag je merkt dat je volgers extra actief zijn. Uiteraard zal het afhangen van de dingen die je post, maar we raden je aan om elke dag één tot drie keer iets op je Instagram te posten.

Het is tevens van belang om accounts te volgen waar je bewondering voor hebt en die vergelijkbare foto’s posten als jij en het is eveneens een uitstekend idee om een aantal van hun volgers ook te gaan volgen om op die manier hun aandacht op jouw profiel te kunnen vestigen.

5. Weet ook wat je NIET moet doen

Koop in geen geval geen volgers, maar gedraag je al evenmin als een spammer, ga geen posts van anderen herposten. En zorg er daarnaast voor dat je je eigen gevoel voor stijl en persoonlijkheid op je Instagram weet te behouden. Het is immers een app die bedoeld is om je leven op te delen, en dus om er heel je leven om te laten draaien of dit zelfs te veranderen.