In diverse media, zoals televisieprogramma’s en films, wordt de suggestie gewekt dat de beste manier om uit elkaar te gaan is om direct weer in een nieuwe relatie te duiken, of om naar de kroeg te gaan en je goed te bezatten tijdens het dansen met je nieuwste scharrel. Maar in werkelijkheid is dit alleen maar een oplossing die werk op de korte termijn. De kans is namelijk groot dat je iemand van wie je houdt niet kunt vergeten door hem of haar door een ander te vervangen. Vaak weet je immers nauwelijks wie je zomaar in een drukke kroeg op hebt gepikt. Iemand vergeten die voor jou erg belangrijk is, of in elk geval ooit was, is dan ook lastig en kan zelfs een langdurig proces zijn. Maar de beste manier om dit te doen, is jezelf niet voor de gek te houden met de gedachte dat je de romantische leegte in je leven direct met iemand anders op dient te vullen.

1. Zorg voor jezelf op een manier zoals je om je ex gaf

Indien je een toegewijde relatie hebt, dan is het volkomen normaal om een heleboel tijd te besteden aan de zorg voor je partner, of dit nu op een tastbare manier is, zoals door voor hem of haar eten te bereiden of na een lange werkdag een ontspannen massage te geven, of op wat minder tastbare manieren zoals je zorgen maken over hem of haar in lastige situaties of gewoon door in de loop van de dag een lief berichtje te sturen. In een relatie (behalve wanneer het een toxische- relatie was), zorgde je partner waarschijnlijk op een soortgelijke wijze ook voor jou. Na een relatiebreuk is het echter eenvoudiger om je leven in een negatieve spiraal te laten belanden en de dingen die je partner voor je heeft gedaan ongedaan te maken. Laat dit echter niet gebeuren. Wanneer de relatie die net is verbroken, ongezond of zelfs toxisch was, dan is het immers van nog groter belang om jezelf de weldoordachte, geruststellende zelfzorg te geven die jij aan iemand zou geven van wie je erg veel houdt.

2. Houd van jezelf

Een van de meest voorkomende dingen die vaak worden gezien na een relatiebreuk is het eten van ontbijtgranen of snacks als een maaltijd, gewoon omdat je nu alleen maar voor jezelf hoeft te koken. Veel mensen denken dat het niet de moeite waard is om een ​​meer uitgebreide maaltijd te bereiden wanneer deze alleen voor zichzelf bedoeld is. Dit is echter een denkwijze die jezelf zeker tekort zal doen. Waarom zou je geen heerlijke warme maaltijd klaar gaan maken of op zondagochtend een heerlijke brunch op tafel zetten voor jezelf? Waarom zou je bovendien niet de moeite waard zijn om je favoriete museum of restaurant te gaan bezoeken? Wanneer je dat nog niet hebt gedaan, dan moet je echt leren om jezelf te trakteren op dit soort uitstapjes, leuke activiteiten en maaltijden die je ook samen met je ex hebt gedaan.

3. Laat je eigenwaarde niet door een ander bepalen

Met wie je ook een relatie hebt gehad, je bent het waard om als een onafhankelijke persoon te worden gezien, los van deze persoon dus. Na een lange tijd met iemand samen te zijn geweest, is het veel eenvoudiger om in iets te veranderen dat als afhankelijk kan worden gezien: een fenomeen dat optreedt zodra de eigen psychische grenzen zijn vervaagd en over zijn genomen in de normen en waarden van iemand anders. In een dergelijk geval verlies je uit het oog waar je eigen grenzen ophouden en waar die van je partner beginnen. Om die reden kan het na een relatiebreuk aanvoelen alsof je de helft van jezelf kwijt bent geraakt. Dit is echter niet het geval, maar dat moet je wel weer eerst ontdekken.

4. Word weer wie je was of ontdek jezelf opnieuw

Vergeet nooit wie je was voordat je de helft van een romantische eenheid werd. Wellicht hield je er toen van om geregeld te gaan dansen en stopte je daarmee toen je een relatie kreeg, bijvoorbeeld omdat je partner niet van dansen hield. Misschien speelde je in het weekend op je piano, maar ben je ermee gestopt toen je nog dates had en er dus te weinig tijd voor muziek overbleef. Het kan dus goed zo zijn dat je een hele reeks hobby’s en interesses had waar je niet zoveel tijd meer voor had toen je eenmaal een relatie aan bent gegaan, of ben je ermee gestopt omdat je partner er niet van hield.

Een van de mogelijke redenen voor een relatiebreuk en/of één van de factoren die bijdragen aan het gevoel van leegte na een verbroken relatie is dat je niet voor de volle honderd procent van jezelf hield in de periode voordat je de relatie aanging. Het kan heel lastig zijn om weer alleen door het leven te gaan nadat je een relatie hebt gehad, wanneer je jezelf niet leuk vond, niet respecteerde voor de relatie of je zelfs niet zeker voelde over wie je was, dan dien je je oude hobby’s en interesses weer op te pakken, wellicht vind je zelfs wel één of meer nieuwe. Neem bovendien wat tijd om eens diep na te denken over je waarden, zeg wat je wilt in het leven en je zult jezelf weer als een individu gaan zien, en bovendien als iemand die de moeite meer dan waard is.

5. Leg opnieuw contact met vrienden die je minder vaak zag toen je een relatie had

Mensen die in een romantische relatie zitten, kunnen geneigd zijn om hun partner als hun meest belangrijke vriend of vriendin te beschouwen en deze persoon dus eigenlijk de haast onmogelijke taak op de schouders te leggen om de rol te vervullen die hun bredere netwerk van vrienden speelde voordat deze relatie aan werd gegaan. Dit soort gedachten is echter voor een groot deel gedoemd om te mislukken, omdat het niet erg waarschijnlijk is dat een persoon de eigenschappen en taken van een breed scala aan mensen in zijn of haar eentje op weet te pakken. Dus, op het moment dat je een paar van je vrienden al een poosje niet meer hebt gezien, omdat jij en je partner het te druk met elkaar hadden, dan is dit een prima moment om hen weer meer naar je toe te halen.

6. Laat je vrienden weer meer deel uitmaken van je leven

Wanneer je eenmaal weer meer met hen begint op te trekken, dan zul je je waarschijnlijk al snel weer herinneren waarom jij en je vrienden zo close waren en je beseft dan tevens dat ze aan jouw behoeften konden voldoen die je partner daarentegen niet wist te vervullen. Uiteraard heeft je partner absoluut ook bepaalde behoeften weten te vervullen waar zij minder raad mee wisten. Door jezelf echter te omringen met vrienden en familie, creëer je een soortgelijke omgeving van emotionele ondersteuning als die je ooit hebt gedeeld met je partner waardoor je je waarschijnlijk al snel beter zult gaan voelen over de verbroken relatie.

7. Als dat nodig is: ontvolg of ontvriend je ex dan op social media

Op het ogenblik dat je merkt dat je je ex geregeld op zoekt op Facebook, Instagram, Twitter of een ander sociaal mediaplatform, dan moet je deze persoon ontvolgen of ontvrienden. Constante herinnerd worden aan je ex: waar hij of zij mee bezig is, met wie hij of zij omgaat, wellicht een nieuwe partner of een afspraakje waar hij of zij mee te maken krijgt, zal het proces van doorgaan met je eigen leven alleen maar een halt toeroepen.

8. Verwijder eventuele digitale sporen van je ex

Dit is te vergelijken met de weg die je op social media moet bewandelen na een relatiebreuk. Wanneer je merkt dat je je ex, al dan niet in een dronken bui, belt of een berichtje stuurt, dan dien je het telefoonnummer van hem of haar te verwijderen uit je telefoon. Toen de relatie werd verbroken, betekende dit dat deze relatie niet de juiste was voor jou en geen enkele smeekbede, verontschuldiging of proberen om zaken uit te praten, zal dat probleem op kunnen lossen. Verwijder bovendien al je chats en andere berichten, zoals Whatsapp, Facebook messenger, Instagram direct en wat je maar kunt bedenken, maar ook voicemailberichten en zelfs foto’s van je ex als dat nodig is. Er wordt namelijk niet voor niets gezegd: uit het oog, uit het hart.

9. Maak er voor jezelf een einde aan de relatie

Op het moment dat iemand zo ver bij je vandaan is dat je niet echt weet of hij of zij de relatie met jou al dan niet voort wil zetten, of wanneer deze persoon voortdurend doet alsof hij of zij niet samen met je wil zijn, maar jullie nog niet helemaal uit elkaar zijn, dan is dit iemand die je tijd niet waard is. Je bent dan ook in de positie om tegen jezelf te zeggen dat de relatie echt over is en dat je beter verdient. Zodra je romantische relatie niet langer vervuld wordt, of deze nog maar nauwelijks bestaat, dan is het niet nodig om deze officieel te beëindigen om over te zijn. Dit is weliswaar een moeilijke stap om te zetten, maar hoe eerder je voor jezelf een dergelijke relatie beëindigt, hoe sneller je verder kunt gaan met je eigen leven.

10. Jullie redenen om een relatie te hebben, kunnen tegenstrijdig zijn

Er kunnen diepgewortelde psychologische redenen worden genoemd waarom jullie twee niet zo goed als een koppel zijn, en je bent dan zelfs beter af in minder schadelijke omgeving. Een recent onderzoek heeft aangetoond dat uit angst aan elkaar gehechte partners en zogenaamde vermijdend gehechte partners voor een buitengewoon slechte mix zorgen. Uit angstig gehechte mensen hebben immers een heleboel aandacht en ondersteuning van hun partner nodig, terwijl vermijdende gehechte partners meer onafhankelijk zullen zijn en liever hun gevoelens wegstoppen en op prima zichzelf durven te vertrouwen in stressvolle situaties.

11. Besef dat het niet jouw schuld was

Er zijn doorgaans verraderlijke psychologische principes in het spel die bepalen of twee mensen na verloop van tijd hun relatie weten te doorstaan, ​​of dat de relatie gedoemd is om te mislukken. In de loop van de jaren hebben onderzoekers ontdekt dat angstig gehechte mensen en veilig gehechte mensen (personen die een gemiddelde mate van aandacht van hun partner nodig hebben en onafhankelijk zijn, maar niet zo onafhankelijk dat ze afstandelijk en gesloten zijn als het gaat om hun gevoelens); vermijdend gehechte mensen en veilig gehechte mensen; een koppel van veilig gehechte mensen en twee vermijdend gehechte personen vormen solide relaties. Dus op het moment dat je relatie op de klippen loopt wanneer jullie een combinatie zijn van angst gehecht en vermijdend gehecht, dan weet je vrijwel zeker dat je hart zal worden gebroken.

12. Geef jezelf de tijd om verdrietig te zijn, maar laat dit niet te lang duren

De tijd die volgt op het op de klippen lopen van een relatie, in het bijzonder wanneer de relatie langdurig was, dan is dat extreem zwaar en dat mag absoluut niet worden onderschat. Gun jezelf dan ook voldoende tijd en ruimte om te kunnen treuren om het verlies van deze persoon op de manier die jou het beste lijkt. Wanneer je op je bank wilt blijven zitten en de hele dag films wilt kijken, terwijl je samen met je vriendinnen bergen chocolade eet, dan moet je dat ook zeker doen. Dit geldt ook wanneer je liever naar de kroeg wilt gaan om een paar cocktails te drinken (maar zorg er wel voor dat je bij een vriend(in) bent die voorkomt dat je je ex niet in een dronken bui een berichtje gaat sturen of gaat bellen.

Daar staat echter tegenover dat je deze periode van verdriet niet uit de hand mag laten lopen. Je bent wellicht nog een lange tijd verdrietig, en het kan zelfs veel langer duren dan je eigenlijk had verwacht om over je ex heen te komen. Toch is het zo snel mogelijk weer je eigen leven oppakken en de gezonde gewoonten weer de boventoon laten voeren alleen maar een goede ondersteuning in het verwerkingsproces.

13. Bedenk eens hoe de relatie er werkelijk uitzag

Zodra je er klaar voor bent, dan moet je eens gaan bedenken hoe de relatie er nu echt voorstond. Elkaar aanvullen, voor elkaar zorgen en elkaar steunen in tijden dat het wat minder goed gaat, zijn namelijk kenmerken van goede relatie. Indien je partner je negeerde, niet reageerde op je problemen of op je behoefte aan intimiteit en genegenheid, dan zou de relatie waarschijnlijk op de lange termijn toch niet hebben gewerkt.

14. Herzie je negatieve gedachten die je over jezelf hebt

Op het moment dat iemand, waarvan je denkt dat je die heel goed kent, je vertelt dat hij of zij niet meer bij je wil zijn, dan kan je zelfvertrouwen voor een groot deel te gronde worden gericht. Je kunt zelfs een eigenschap van jezelf de schuld geven omdat je partner je niet meer bij zich wil hebben. Wellicht ben je ervan overtuigd dat je te afhankelijk en behoeftig of juist te afstandelijk, niet intellectueel of interessant genoeg was. Het op de klippen lopen van de relatie kan de twijfels dan ook gemakkelijk gaan versterken als je die al over jezelf had. Maar geen enkele eigenschap ligt helemaal vast, ze zijn dus allemaal te verbeteren. Om die reden dien je, zodra je denkt dat er iets is dat je aan jezelf zou kunnen verbeteren, zowel voor jou als voor een toekomstige partner, dan is dat ook echt mogelijk.

15. Omarm je leven als single

Ondanks dat het kort na een relatiebreuk aan kan voelen als een heuse shock om van het comfort van een stelletje over te moeten gaan naar een leven als single, toch dien je dan juist terug te denken aan de momenten in je relatie toen je jaloers was op bepaalde vrienden die vrijgezel waren. Ze waren immers aan niemand gebonden, hun leven had het potentieel om meer spontaan en mee vrij te zijn. Wellicht was je echter zo verliefd op je ex dat je dit soort gedachten niet eens had, maar de kans is groot dat dit wel zo was. Omgaan met een relatiebreuk is echter een flink stuk moeilijker wanneer je bang bent single te zijn, maar waarom zou jij dat ook niet vol kunnen houden?

16. Geniet van je nieuw verworven vrijheid

De tijd die je niet op de werkvloer doorbrengt of die door andere verantwoordelijkheden op wordt geslokt, is nu helemaal voor jezelf. Er is niemand meer waar je mee dient te overleggen over wat er gegeten gaat worden of welke film er wordt bekeken. Er zijn zoveel beslissingen die je nu helemaal zelf kunt nemen. Als je drie avonden achter elkaar wilt ontbijten tijdens het kijken naar de volledige reeks van je favoriete serie, dan is er niemand die daar iets van zal zeggen. Wanneer je op donderdagavond naar een dansevenement wilt gaan, dat voorheen alleen maar mogelijk was op zogenaamde date-avonden, dan is dat evenmin een probleem tegenwoordig.

17. Bedenk je waarom je aan je ex blijft denken

Soms is het niet eens je ex die je eigenlijk mist, maar eerder het idee om een ​​romantische relatie met iemand te hebben. Een heleboel mensen vinden het namelijk een stuk aangenamer om een ​​relatie te hebben dan om single door het kleven te moeten gaan, zelfs wanneer hun relatie niet helemaal aan hun verwachtingen voldoet, of, in het meest erge geval, toxisch van aard is. Neem dus even de tijd om echt eerlijk naar jezelf toe te zijn en je ware gevoelens naar boven te laten komen. Is het die ene persoon die je graag terug wilt in je leven, of is het gewoon het comfort van een hechte, liefdevolle relatie die je mist? Indien het laatste het geval blijkt te zijn,  dan is dit een uitgelezen moment om een ​​stapje terug te doen en na te denken over wat het is in het single zijn dat bij jou voor onrust zorgt.

18. Laat je door niemand onder druk zetten om een nieuwe relatie aan te gaan voordat je er zelf klaar voor bent

Het is mogelijk dat vrienden die het goed met je voor hebben de taak op zich nemen om je over je relatiebreuk heen te helpen door je aan iemand anders te koppelen. Helaas is de wereld zelfs in 2018 nog steeds ervan overtuigd dat iemands gevoel van eigenwaarde ondergeschikt is aan het hebben van een romantische relatie. Toch zijn lange, toegewijde relaties niet voor iedereen weggelegd. Wellicht ben je meer geïnteresseerd in een succesvolle loopbaan, je hobby’s of het in je eentje de wereld rondreizen.

19. Singles kunnen even gelukkig zijn als mensen in een relatie

De lichamelijke- en geestelijke gezondheidsvoordelen van relaties zijn over het algemeen lyrisch; een recent onderzoek toont echter aan dat deze voordelen beperkt zijn tot zogenaamde kwaliteitsrelaties. In feite maken een heleboel relaties mensen minder gelukkig dan toen ze single waren. Dit wordt echter niet gezegd om je te waarschuwen tegen het aangaan van een relatie, maar alleen om je te waarschuwen tegen het idee dat relaties een remedie zouden zijn. In werkelijkheid komen lichamelijke- en psychologische voordelen immers voort uit hechte, behoeften vervullende relaties, die niet noodzakelijkerwijs met een romantische partner hoeven te zijn aangegaan. Op het ogenblik dat je niet het type mens bent dat ervan overtuigd dat hij of zij een romantische relatie nodig heeft, dan zul je je even gelukkig voelen als iemand in een relatie, wanneer je jezelf geregeld omringt met goede vrienden en familieleden.

20. Denk eens na over redenen behalve persoonlijke tekortkomingen die de relatiebreuk hebben veroorzaakt

Zelfs wanneer je relatie wel zou eindigen in een enorme ruzie, zouden er eveneens andere redenen kunnen zijn voor deze relatiebreuk. Wellicht had je andere doelen of verlangens met betrekking tot een gezin  of een huwelijk voor ogen dan je ex. Wellicht hebben externe factoren die je niet in de hand had, zoals werk, studie of geldzaken, je in de weg gestaan. Op het ogenblik dat dit inderdaad het geval is, dan dien je jezelf niet de schuld te geven van het feit dat je je leven niet aan deze situaties aan hebt weten te passen. Iedere relatie vereist weliswaar bepaalde offers, maar dergelijke offers moeten niet zo groot zijn dat ze je volledige leven zullen beheersen, tenzij je je daar prettig bij voelt natuurlijk. Uiteindelijk dient iedereen te doen wat goed is voor zichzelf en een leven leiden waar hij, of zij, zich gelukkig bij voelt. Op het moment dat de situatie ervoor zorgt dat dit leven geen plekje biedt voor je partner, dan is dat buitengewoon lastig, maar je moet jezelf niet verwijten dat je je eigen geluk niet op wilt offeren voor dat van een ander.

21. Je ex direct vervangen door iemand anders zal je op de lange termijn niet beter laten voelen

Het kan weliswaar verleidelijk zijn om met je vrienden naar een kroeg of bar te gaan en te flirten met de eerste de beste persoon die je aantrekkelijk vindt en met wie je oogcontact maakt. En het kan zelfs een poosje goed voelen, wanneer iemand weer op een romantische- en seksuele manier je ziet staan. Dit onderdrukt immers kort je gevoelens van het gemis van je ex, of het missen van een relatie. Maar de volgende dag, week of zelfs enkele weken later, zul je je waarschijnlijk gaan beseffen dat je die persoon niet helemaal naar je toe hebt getrokken om wie hij of zij was, maar vanwege de rol die hij of zij in je huidige situatie zou kunnen spelen.

22. Probeer het kleven als een single zonder angst tegemoet te treden

Ben jij de enige single van je vriendengroep? Vind je het lastig om single te blijven, zelfs voor een korte tijd? Indien dat het geval is, dan hebben onderzoekers een paar nieuwe bevindingen achterhaald die je wellicht in overweging dient te nemen: personen die bang zijn om single te zijn, zijn eerder geneigd afhankelijk te worden van een onbevredigende relatie, in tegenstelling tot mensen die er geen problemen mee hebben om als een single door het leven te gaan. De angst om single te zijn kan zelfs iemand in een relatie houden waar hij of zij anders uit zou zijn gestapt. Een groot aantal mensen heeft dan ook liever een ongezonde relatie in plaats van alleen te zijn.

23. Bang zijn om single te zijn, kan ervoor zorgen dat je de ware liefde niet zult vinden

De angst om single te zijn, kan zo sterk zijn dat het je normen voor een potentiële partner kan verlagen, zelfs wanneer je je dat niet eens bewust bent. Tijdens een onderzoek werd namelijk aan het licht gebracht dat mensen die actief op zoek waren naar liefde en bang waren om alleen te blijven, veel minder eisen stelden aan de datingverwachtingen dan de personen die geen problemen hadden om alleen te zijn. Ze vonden minder zorgzame en minder aantrekkelijke dates even goed als de meer zorgzame- en aantrekkelijke datingkandidaten. Dus, paradoxaal genoeg, lopen de mensen die geluk het meest gelijkstellen aan romantiek doorgaans ook de minste kans om een liefdevolle, vervullende relatie te vinden.

24. Besteed je energie aan productieve dingen

De kans is groot dat je na de relatiebreuk je je waarschijnlijk anders dan normaal gaat gedragen en je een enorme last me je meezeult aan trieste- en boze emoties. In plaats van deze energie te gebruiken om je ex ergens midden in de nacht lastig te vallen of de wijn die in grote hoeveelheden in hebt geslagen weg te klokken, doe je er beter aan om deel te nemen aan een aantal gezonde methoden om met deze situatie om te gaan, zoals door meer aan lichaamsbeweging te gaan doen, wellicht zelfs een kickboksles te nemen als uitlaatklep voor je agressie, of te gaan schilderen, tekenen of gedichten schrijven om zo je emoties te richten op een creatieve manier van bezig zijn. Kortom, richt je energie in plaats van op je ex op de gezonde, productieve uitlaatkleppen die het beste bij je passen.

25. Erken dat je je niet altijd zo zult blijven voelen

Het is vast enorm lastig om het nu te zien, je wonden zijn immers nog vers, maar toch zul je opnieuw het geluk weten te vinden met iemand anders ergens in de toekomst. De situatie verandert namelijk altijd en iedere dag is dus een nieuwe kans. Nadat je je gedachten over je eigen eigenschappen opnieuw hebt geformuleerd, dan heb je waarschijnlijk al meer vertrouwen gekregen in toekomstige relaties en ben je ook eerder klaar voor een eventuele nieuwe relatie, maar alleen wanneer je hebt onder ogen hebt gezien wat tot de breuk van je vorige relatie heeft geleid.

26. Geef jezelf geregeld een schouderklopje

Je zult merken dat je jezelf vaak bekritiseert, maar op momenten dat je je neerslachtig voelt, is het absoluut veel beter om extra lief voor jezelf te zijn, in plaats van de zaken te benadrukken die je juist niet leuk aan jezelf vindt. Daag jezelf dus steeds weer uit om iedere negatieve gedachte die je over jezelf hebt, direct te koppelen aan een positieve eigenschap. Herinner jezelf er dus steeds opnieuw aan dat ondanks het feit dat de relatie is verbroken, je veel moeite hebt gedaan om te proberen deze wel te laten werken. Denk maar eens aan de warmte en zorg die je hebt gegeven aan je beste vrienden toen zij een relatiebreuk doormaakten en hetzelfde mededogend advies van jou ontvingen. Zie jezelf nu als één van die vrienden die dit advies krijgt en volg het op door (weer) goed voor jezelf te zorgen.

9 REACTIES

Comments are closed.